"Ennyire honvágyam lenne, hogy már ébren is BKV buszokkal álmodom?" (*)- ez volt az első reakcióm, amikor a múlt héten különös jelenséggel találtam magam szemben Aqaba utcáin: nagy, kék, alacsonypadlós, légkondis, láthatólag tömegközlekedésre szánt autóbuszok.

(*Megjegyzem, valóban megtörtént egyszer, hogy a 7-es buszról álmodtam, de az fél év koreai tartózkodás után következett be.)

Aztán jobban megfigyelve láttam, hogy vadonat új Mercedes buszokról van szó, oldalukon az Aqaba logóval, tehát itt valami újítás készül. Ember - a sofőrön kívül - nem nagyon ült rajtuk, szerintem senki sem tudta mire vélni a dolgot, lévén hogy semmiféle előzetes tájékoztatás nem előzte meg az új szolgáltatás bevezetését.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az pedig, hogy az elektronikus kijelzőkön Paris és London, valamint háromjegyű számok szerepeltek - plusz még mellettük sárga színű festett számok is - valószínűleg csak fokozta a tanácstalanságot.

Tegnap aztán Jázminnal sikerült elcsípnünk egyet - ugyanúgy kell leinteni őket, mint a kisbuszokat, mert megállók természetesen nincsenek - és azzal mentünk be a városba.

Hát mit mondjak: mennyei érzés volt! Éljen az európai értelemben vett tömegközlekedés! :-)

A busz légkondícionált, az ülések vadonat újak - remélem a helyi erők még sokáig nem mernek felszállni és akkor talán nem fog hamar leamortizálódni a buszbelső.

A viteldíj 0.25 JD (kb. 63 Ft), ezzel bármilyen távolságot lehet utazni. Fontos, hogy legyen nálunk apró, mert a sofőr nem tud visszaadni. Egy plexidobozba kell bedobni a pénzt, amit megnéz a sofőr, majd egy kar lenyomásával az érmék lepotyognak egy alsó perselybe.

A sofőrök szerintem még csak most ismerkedhetnek az új járgányokkal, mert jordánokra nem jellemző módon NAGYON lassan hajtanak. Figyeltem, 30-cal mentünk a főútvonalakon is.

A buszok belvárosi végállomása ugyan ott van, mint a minibuszoké, azaz a rendőrség előtt, vagy másképpen a park-játszótér mögött/felett.

A buszok elején lévő fehér táblán jelzik, az adott járat útvonalát - sajnos egyelőre csak arabul. A sofőrök sem tudnak angolul, de azért nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, amikor próbáltam faggatni őket a részletektől. Az egyikük adott nekem egy szintén arab nyelvű szórólapot, amit most bogarászok.

A szórólap szerint 5 járat van - ennek némileg ellentmond az empirikus tapasztalat, miszerint pl. itt a házunk előtt egy 6-os számú busz jár és a fotó tanúsága szerint létezik 7-es is. Mindehhez csupán 3 db térképes útvonalrajzot mellékeltek - lehet hogy csak azért, mert több nem fért rá a lapra?

Bent a buszállomáson az egyedül angolul beszélő irodista - aki a buszinformációknál fontosabbnak tartja az iszlám terjesztését gyanútlan turistáknak - azt állította, hogy a South Beach-re, azaz a tengerparta nem jár ilyen új busz. Ehhez képest azt olvasom itt a szórólapon, hogy de igen, méghozzá a belvárosi szállodáktól (Mövenpick, Kempinski, Interconti). És erről még térkép is van.

Továbbá, amikor a járatsűrűségről kérdeztem, azt mondta, hogy ő úgy gondolja, hogy talán 20-, talán 30 percenként indulnak... maybe.... Az esti utolsó járat pedig talán 9-kor indul, maybe 10-kor... :-))

Ha tényleg járna ki ez a busz South Beach-re, az királyság lenne. A szórólap szerint az a reláció is 0.25 JD, ami sokkal jobb ár, mint taxizni 5 dínárért. Kiderítem hamarosan!

(A képek sajnos nem valami jók, mert a telefonomon sz@r a kamera, de majd lefotózom a buszokat a rendes fényképezőgéppel is.)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://aqabai-mindennapok.blog.hu/api/trackback/id/tr321465016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kovácsági 2009.10.21. 19:29:45

Újabb jó hír Om Yasmeen :))bár nekem némiképp nem,de Ti az ottlakók élvezzétek áldásos hatását.

baphomet 2009.10.22. 18:32:03

Na, ez tök jó. Végre nemcsak a ritka kisbuszok meg a lehúzós taxik mennek a partra. Ezek szerint hozzátok is legközelebb a helyi járattal lehet menni.

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.10.22. 23:02:22

@baphomet: Insha'allah, én nagyon reménykedem benne. Beszámolok majd a fejleményekről.

csergezerge 2009.10.24. 14:23:34

Szia!
Tanácsot, esetleg segístéget szeretnék kérni jordániai utazással kapcsolatban (nov 6-án indulok) hogy kereshetlek meg? skype? csergezerge

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.10.24. 14:45:27

@csergezerge:
Szia, üdv a blogon!
Ezen a linken találsz egy Contact Form-ot, ott ha kérdezel és megadod az email címed arra tudok válaszolni privátban.

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.10.24. 14:54:12

@csergezerge:
Szia, üdv a blogon!
Az alábbi linken találsz egy Contact Form-ot, amin keresztül tudsz kérdezni és akkor válaszolok privátban az email címedre.
www.your-guide-to-aqaba-jordan.com/contact.html

kovácsági 2009.10.25. 20:39:43

Tudod Eszter ezekkel az újitásokkal,ok a Ti élhetőségetek javul,de ugyan akkor Aqaba romantikája csökken,vészesen apad.Jók voltak azok a kisbuszok pl. amik szállítottak ki minket a Royal Divingba,egyik évben tök szakad volt a másikban jobb,de a vegyes társaság arab európai vidáman diskurált jókat nevetett mig beértünk Aqabába.Ott ültünk egymás hegyén hátán,s a mellettem ülö fiatal srác kérdezvén a nevemet,másnap mikor meglátott az utcán félig kilógva a buszból üvöltötte welcome Ági.Szép emlékek,de hiába a világ s egyuttal Aqaba is halad előre.

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.10.26. 06:07:45

@kovácsági: Ági, a többi busz is megmarad. Ami a Royalba visz ki vagy a Tala Bay-be, azok a szállodák/clubok magánbuszai és csak azok utazhatnak velük, akik oda mennek.
Megmaradnak a kis minibuszok is, amikkel a szabad strandokra lehet menni olcsón, mint tömegközlekedés, de azokra nagyon nehéz felszállni pl. nagy hátizsákokkal.
Tehát aki hozzánk jön a Darnába vagy a többi szomszédos camp-be (és már van vagy 6 összesen), azok kénytelenek taxizni.
És én, ha naponta ki akarnék menni, azért nem mindegy, hogy 5 dínárt fizetek egy útért vagy 0.25-öt.
Ezek az új buszok egyébként jó, ha óránként járnak jelenleg, szóval ha valaki siet, még mindig inkább a taxit választja.
Szerintem jó, hogy van választási lehetőség.

kovácsági 2009.10.26. 23:43:45

Naná,persze :))
Örülök neki és ha egyszer még kijutok nekem is jól jön,hogy a töredékéér mehetek ki pl hozzátok.

Apropó,kaptam a Spárba azt a káká-t :)) Egyből vettem kettőt az egyik tök puha volt,a másik szerintem holnapra de holnap utánra tuti jó lesz.Nagyon finom,nem tudtam hogyan egyem,én megmostam,és a belét kikanalaztam.Ehető a héja ?

Tudtam, hogy azok magánbuszok,csak érzékeltetni akartam azért van ezeknek a kisbuszoknak hangulatuk.

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.10.27. 05:29:35

@kovácsági: Úgy tűnik egyébként, hogy a South Beach-i járat még valóban nem közlekedik. Tegnap kint voltam egész nap a Darnában és egyetlen ilyen buszt sem láttam arrafelé elhaladni.

csergezerge 2009.11.02. 20:08:54

Kár... hogy megyek ki akkor?

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.11.03. 06:20:06

@csergezerge: A nagy zászló és az aqabai vár környékéről indulnak kifelé kis minibuszok a South Beach-re, ezek képviselik a tömegközlekedést. Az ár 1 JD alatt van. Taxival 5 JD.

Ha busszal jössz, bal kéz felől látod majd a "DARANA" transzparenst, ott kell leszállnod. A leszállási szándékot úgy kell jelezni, hogy a kezedben lévő pénzdarabbal jó hangosan megkocogtatod az ablaküveget. :-))

Ezen az oldalon letöltheted a térképünket, és ha kinyomtatod, akkor meg tudod mutatni a sofőrnek, hogy hová akarsz menni:
www.aqabahostel.com/darna-village-location.html

venator 2009.11.08. 10:10:56

a psycho blogon láttam a kommented és azt hiszem állandó olvasód leszek. mint sokan otthon én is jártam pár éve aqabában és azóta visszavágyom. ehhez képest északra jöttünk élni, de tervezem a jordániai nyaralást minden nyáron. :))

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.11.08. 10:41:51

@venator: Üdv Néked! Szervezhetnénk csereüdülést: Ti jönnétek ide télen, mi meg oda nyáron! :-)) Hol laktok pontosan? Mindjárt én is benézek Hozzád a blogodra! :-))

venator 2009.11.08. 11:02:53

@Om Yasmeen: Köszönöm! Részemről oké, csak attól félek, hogy ott ragadnék a Wadi Rum-ban. :) Mi Dániában élünk, ha tényleg jönnétek nyáron csak szóljatok, addig helyünk is lesz bőven. :))

Gabi Angliából 2009.11.08. 22:57:44

Szia Yasmeen, nagyon tetszik a blogod, ha nem bánod, olvasód leszek.
Venatornál láttam meg. Nagyon jó!!

Gabi Angliából 2009.11.08. 23:05:48

Szia Yasmeen! Olvasó leszek nálad ha nem bánod. Venatornal láttam meg a blogod, nagyon tetszik!

Gabi Angliából 2009.11.09. 11:40:08

Bocsánat a duplázásért!Azt hittem nem ment át...

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.11.09. 11:51:39

@Gabi Angliából: Szia Gabi, semmi gond. Nem jelennek meg a hozzászólások rögtön, csak ha beengedem őket. :-))

Egyébként nem én vagyok Yasmeen, hanem a lányom, én OM Yasmeen vagyok, azaz Jázmin Anyja. Ez az arab nevem. Született Eszter. :-))

Isten hozott a blogon! Te is írsz valahol?

baphomet 2009.11.12. 01:20:10

Hamarosan én is írok újabb blogot (insallah) ezúttal ismét Indiából (meg tán Nepálból).

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2009.11.13. 12:53:38

@baphomet: Nagyon bejon Neked ez a desztinacio, ugy latom! :-)) Mikor indulnal?

baphomet 2009.11.14. 12:55:28

December 5-én indulok, már megvan a jegy.

kovácsági 2009.11.17. 17:04:54

Semmi új Om Yasmeen? de látom a barátok és a beirások szaporodnak :))

kovácsági 2009.11.25. 17:23:32

Nem irnál a közelgő ünnepről ?

uwallah58 2017.09.11. 22:35:25

Szia !
Ha ott élsz még biztos tudod, hogy a Komp kikötőből van e tömegközlekedés .
Nuwejvából jönnénk komppal Aqabába és az Amir Palace Hotel Najran Street, 77110 Aqaba, Jordánia szálunk meg.
Aqabai tömegközlekedésről szeretnék infot
Ha tudsz segiteni köszi Otti

Om Yasmeen · http://www.aqabai-mindennapok.blog.hu 2017.09.12. 06:56:36

@uwallah58:
Szia!
Egy public minibus jár a South Beach road-on, ami elhalad a kikötők mellett.
Kb.fél óránként közlekedik, de fix menetrendje nincs és felismerhető buszmegállók sincsenek, bárhol megáll, ahol leintik vagy ahol le akar szállni valaki.
Szerintem jobban jártok a taxival, azok kint szoktak várni a kompkikötő kapujánál és pár dínárért bevisznek a városba.
süti beállítások módosítása